top of page

Offboarding checklist

Offboarding checklist


Het vertrek van een werknemer wil je goed geregeld hebben. Een offboarding checklist zorgt ervoor dat niks wordt vergeten.


Voor vertrek:

  • Werknemer stuurt een ontslagbrief.

  • Communiceer het vertrek van de medewerker aan:

    1. Directe collega’s

    2. Collega’s van andere afdelingen

    3. Klanten

  • Zorg voor een goede overdracht en maak een overdrachtsdocument.

  • Vertrekkende medewerker schrijft een out of office bericht inclusief (tijdelijke) contactpersoon.

  • Organiseer een exitgesprek.

  • Op verzoek schrijf je een referentie.


Dag van vertrek:

  • Werknemer levert alle bedrijfseigendommen in.

  • Organiseer eventueel een afscheidsborrel en een regel een bedankje vanuit het team.


Na vertrek:

  • Verwijder toegang van de werknemer tot systemen.

  • Verander codes en wachtwoorden.

  • Stuur e-mails automatisch door naar de vervanger of een teamlid.

  • Verwijder de medewerker van platforms, databases en accounts.

  • Update het organogram, de website, brochures en andere informatievormen.

  • Regel de laatste salarisstrook.

  • Zorg voor een eindafrekening.

  • Verwijder het personeelsdossier van de medewerker, waarbij je rekening moet houden met wettelijke bewaartermijnen.

Hulp nodig van een (interim) HR professional?

Neem dan contact met ons op voor het

bespreken van de mogelijkheden.

bottom of page