top of page

Arbeidsovereenkomst

Arbeidsovereenkomst

 

Een arbeidsovereenkomst is meer dan een papiertje. Als werkgever maak je hiermee afspraken met nieuwe of bestaande medewerkers, over de functie-inhoud, het salaris en arbeidsvoorwaarden. Ook andere essentiële zaken voor een rechtsgeldige overeenkomst komen aan bod, zodat zowel jij als je werknemers precies weten waar jullie aan toe zijn.

 

Stappenplan: arbeidsovereenkomst opstellen

 

Het opstellen van een arbeidsovereenkomst vraagt om zorgvuldigheid. Met dit stappenplan zorg je ervoor dat alle belangrijke afspraken worden vastgelegd. Let op: de inhoud kan variëren per werkgever, contracttype, en branche.

 

  1. Kies het type contract

    Bepaal of het om een vast, tijdelijk, oproep- of ander contract gaat. Lees hier over de verschillende contractvormen die je kunt aanbieden.


  2. Basisinformatie

    Vermeld de volledige namen, adressen en BSN van zowel de werkgever als de werknemer.


  3. Functieomschrijving

    Omschrijf duidelijk de functie, taken en verantwoordelijkheden. Je kunt ook verwijzen naar een bijlage waarin de functie wordt beschreven.


  4. Arbeidsduur en werktijden

    Noteer of het om fulltime of parttime werk gaat, de duur van het contract en de werktijden.


  5. Salaris en voorwaarden

    Leg afspraken vast over salaris, verlof, vakantiedagen, pensioen, en eventuele bonussen.


  6. Proeftijd

    Vermeld of er een proeftijd is en hoelang die duurt. Let op! Voor het afspreken van een proeftijd gelden wettelijke bepalingen.


  7. Duur van de overeenkomst

    Noteer de startdatum en, bij een tijdelijk contract, de einddatum.


  8. Opzegtermijn

    Geef de opzegtermijn voor beide partijen aan. Let op! Voor het afspreken van een opzegtermijn gelden wettelijke bepalingen.


  9. Vakantie en verlof

    Beschrijf het beleid voor verlof en vakantiedagen, inclusief de aanvraagprocedure.


  10. Geheimhoudings- en concurrentiebeding

    Voeg eventueel een geheimhoudingsclausule en een concurrentiebeding toe.


  11. Ziekteverzuim

    Vermeld de regels omtrent ziektemeldingen en loondoorbetaling bij ziekte. Je kunt verwijzen naar het personeelshandboek of het verzuimprotocol als bijlage toevoegen.


  12. Toepasselijk recht

    Vermeld welk recht van toepassing is en welke rechtbank bevoegd is bij geschillen.


  13. Ondertekening

    Laat het contract door beide partijen ondertekenen en dateren.

 

Tips voor een arbeidsovereenkomst

  1. Bewaar een getekende kopie in het personeelsdossier.

  2. Overweeg juridisch advies in te winnen.

  3. Houd de taal eenvoudig en begrijpelijk.

  4. Verwijs naar het personeelshandboek en andere interne regels.

 

Arbeidsovereenkomst 2.0

Sommige organisaties kiezen ervoor om afspraken op een informelere wijze vast te leggen. Je kunt overwegen om de arbeidsovereenkomst in een moderner jasje te gieten, waardoor de vorm en inhoud beter past bij jouw merkbeleving. Een voorbeeld hiervan is de overeenkomst van Tony Chocolony.


Tip! Laat een informele arbeidsovereenkomst checken door een jurist, voordat je deze gaat gebruiken.

Hulp nodig van een (interim) HR professional?

Neem dan contact met ons op voor het

bespreken van de mogelijkheden.

bottom of page