![](https://static.wixstatic.com/media/963c7d_9c757c65d6d94f1c8fd96224a3c47965~mv2.png/v1/fill/w_342,h_216,al_c,q_85,enc_avif,quality_auto/Screenshot%202024-10-10%20at%2016_18_40.png)
Gesprekscyclus
Gesprekscyclus
Functionerings- en Beoordelingsgesprekken
Traditionele functionerings- en beoordelingsgesprekken zijn momentopnames die prestaties en ontwikkelingsmogelijkheden beoordelen. Moderne methoden richten zich meer op continue feedback. Combineer traditionele gesprekken met tussentijdse check-ins en bijvoorbeeld 360-gradenfeedback om meer betrokkenheid en een leercultuur te creëren.
Wat is het verschil tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek?
De verschillen tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek kunnen soms onduidelijk zijn. In beide gesprekken praat de leidinggevende met de werknemer over het functioneren. Het grootste verschil tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek, is het doel van de gesprekken.
Wat is een functioneringsgesprek?
Tijdens dit gesprek wordt het functioneren van zowel de werknemer als de leidinggevende besproken. Er komen vaak verschillende onderwerpen aan bod, zoals inzet, functioneren, de wijze van communiceren met collega's en de sfeer op de werkvloer. Ook kan een leidinggevende vragen wat er nodig is om beter of efficiënter te kunnen werken. De balans tussen werk en privé is ook belangrijk in het functioneringsgesprek. De leidinggevende kan vragen hoe de werknemer zich voelt op het werk om een goed beeld te vormen van de situatie op de werkvloer. Dit doet een leidinggevende door met alle leden van het team in gesprek te gaan. Het is niet altijd mogelijk om de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer goed te kunnen volgen. De functioneringsgesprekken helpen een manager in dat geval om een idee te krijgen van alle zaken die gaande zijn op de werkvloer. Het functioneringsgesprek vindt meestal één of twee keer per jaar plaats.
Wat is een beoordelingsgesprek?
Een beoordelingsgesprek heeft een oordelend karakter. In dit gesprek vertelt de leidinggevende wat hij of zij van de prestaties van de werknemer vindt en of er consequenties zijn verbonden aan die manier van werken. Het gaat hierbij altijd over een periode uit het verleden. De uitkomst van het gesprek wordt vaak vastgelegd in een gespreksverslag. Het doel van het beoordelingsgesprek is om het functioneren te bevorderen. Het is vaak dus een eenzijdig gesprek. In sommige cao's of bedrijfsregelingen is bepaald waarop de leidinggevende de werknemers mag beoordelen. Dat geeft werknemers ook de mogelijkheid om te kunnen bepalen of ze eerlijk beoordeeld zijn. Een beoordelingsgesprek vindt meestal één keer per jaar plaats.
De belangrijkste verschillen tussen een functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek op een rijtje
De belangrijkste verschillen tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek zijn:
Een functioneringsgesprek is een open gesprek en komt van twee kanten. Een beoordelingsgesprek is een beoordeling van de leidinggevende over de manier van werken.
Een functioneringsgesprek heeft geen gevolgen voor je arbeidsvoorwaarden of salaris. Een beoordelingsgesprek kan dit wel hebben.
Een functioneringsgesprek is vaker informeel van aard. Een beoordelingsgesprek is formeel.
Een functioneringsgesprek vindt soms vaker plaats dan een beoordelingsgesprek.
Wat is het nut van een functionerings- of beoordelingsgesprek?
Een beoordelings- of functioneringsgesprek vindt meestal één of twee keer per jaar plaats. Ze zijn zowel voor de werkgever als de werknemer nuttig om te kunnen bepalen of de samenwerking verloopt zoals beide partijen verwachten.
Waarom een functioneringsgesprek?
Een functioneringsgesprek is een gesprek dat is bedoeld om problemen en knelpunten op de werkvloer te voorkomen. Omdat het gesprek van twee kanten komt, zijn er voldoende mogelijkheden om deze knelpunten te ontdekken en op te lossen. Het gesprek kan in sommige gevallen resulteren in het aanbieden van trainingen en cursussen ter verbetering van het functioneren. Naast de ontwikkeling van de werknemer, geeft het een leidinggevende de kans om een beter beeld te krijgen van wat er precies gebeurt op de werkvloer. Het is daarnaast ook een moment voor de manager om te reflecteren op wat er goed of niet goed gaat in het leidinggeven of managen van een team.
Waarom een beoordelingsgesprek?
Het beoordelingsgesprek vindt in veel gevallen plaats aan het einde van het jaar en is bedoeld als input voor de ontwikkeling van de werknemer. Werknemers ervaren een beoordelingsgesprek vaak als een stressvolle gebeurtenis, maar dat hoeft het absoluut niet te zijn. Hoewel aan een beoordelingsgesprek mogelijk consequenties zijn verbonden is het vooral een gesprek waarin de manager de werknemer kan voorzien van feedback. Werknemers kunnen deze feedback gebruiken om te weten waar ze aan kunnen werken. Het is gebruikelijk om deze verbeterpunten te noteren en te werken aan de benodigde competenties. Hier zijn veel verschillende HR-tools voor ontworpen. Voor de HR-afdeling is het overigens belangrijk om te weten waar werknemers op beoordeeld worden. Dit geeft hen handvatten om nieuwe werknemers aan te nemen en te zorgen voor doorstroom van het personeelsbestand binnen het bedrijf. Het verschil tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek zit hem dus vooral in de manier van communiceren en de consequenties die eraan vast zitten.
360-Gradenfeedback
360-gradenfeedback is een methode waarbij medewerkers feedback krijgen van collega’s, leidinggevenden en anderen in hun werkomgeving. Dit geeft een compleet beeld van prestaties en samenwerkingsvaardigheden.
Een werknemer kan zo bijvoorbeeld van drie collega’s feedback ontvangen en gebruikt dit om zijn communicatiestijl te verbeteren.
Implementatie
Implementeer een gestructureerd feedbackproces met duidelijke richtlijnen en training. Ga aan de slag met continue feedback, waarbij een manager elke maand of ieder kwartaal een kort evaluatiegesprek heeft met werknemers om lopende projecten te bespreken en doelen bij te stellen. Op deze wijze ontvangt de werknemer continue feedback over prestaties.
![](https://static.wixstatic.com/media/55d98a_3287270d83ef4efabfdd1f52d0dc6ec2~mv2.jpg/v1/fill/w_980,h_653,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/wolfgang-hasselmann-1ICIhK-ElJs-unsplash-edited.jpg)