![](https://static.wixstatic.com/media/963c7d_3d7e41e26664471089482547c0c340ce~mv2.png/v1/fill/w_342,h_216,al_c,q_85,enc_avif,quality_auto/Screenshot%202024-10-10%20at%2016_18_36.png)
Arbo-beleid
Arbo-beleid
Arbo-beleid (arbeidsomstandighedenbeleid) omvat alle maatregelen en richtlijnen die gericht zijn op het waarborgen van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden voor werknemers. Het is verplicht voor werkgevers om een goed Arbo-beleid te hebben volgens de Arbowet.
Belangrijkste verplichtingen
De Arbowet is een kaderwet. Dit betekent dat in de wet algemene bepalingen en richtlijnen voor arbobeleid staan. Iedere organisatie en branche heeft de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe zij invulling geven aan het arbo-beleid.
De belangrijkste verplichtingen zijn:
Het ontwikkelen en uitvoeren van Arbo-beleid. De arbeid die in de organisatie verricht wordt, mag geen nadelige gevolgen hebben voor de veiligheid en gezondheid van de werknemers.
De risico’s die werknemers in het bedrijf lopen, vastleggen in een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E). Daarin staat ook hoe de medewerkers tegen deze risico’s beschermd worden. In zo'n inventarisatie staat of de veiligheid en gezondheid in gevaar komen door bijvoorbeeld instabiele steigers, explosiegevaar, een lawaaiige omgeving of te lang aan een beeldscherm werken. De RI&E moet ter toetsing worden voorgelegd aan een arbodienst of gecertificeerde deskundige.
Onderdeel van de RI&E is een plan van aanpak. Hierin wordt aangegeven wat het bedrijf tegen deze risicovolle situaties doet. Dit kan gaan om het aanbieden van persoonlijke beschermingsmiddelen en het vervangen van schadelijke machines, maar ook om het geven van goede voorlichting.
De werkgever is verplicht om een van zijn werknemers aan te wijzen als preventiemedewerker. Samen met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners werkt de preventiemedewerker aan gezond en veilig werken binnen het bedrijf. Heeft het bedrijf 25 of minder werknemers in dienst, dan mag de werkgever zelf als preventiemedewerker functioneren.
Iedere werkgever moet beschikken over een eigen overeenkomst met een arbodienst of bedrijfsarts: het basiscontract. Alle werknemers moeten toegang hebben tot een bedrijfsarts en ieder bedrijf is verplicht om samen te werken met een bedrijfsarts. Daarnaast kunnen alle werknemers een second opinion bij een bedrijfsarts aanvragen.
![](https://static.wixstatic.com/media/55d98a_3287270d83ef4efabfdd1f52d0dc6ec2~mv2.jpg/v1/fill/w_980,h_653,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/wolfgang-hasselmann-1ICIhK-ElJs-unsplash-edited.jpg)